Wypromować e-sklep

ECOM_04_36.jpg
  • W jaki sposób budować rozpoznawalność sklepu?
  • Od jakich działań zacząć, kiedy sklep nie ma jeszcze mocnej pozycji na rynku?
  • Jak wypromować się z pomocą AdWords, SEO i mediów społecznościowych?

Sklep internetowy nie będzie przynosił zysków, jeśli użytkownicy nie wiedzą o jego istnieniu. Dlatego już na etapie budowania e-sklepu należy zastanowić się nad działaniami typu SEO/SEM czy promocją w social mediach, by zbudować wśród użytkowników świadomość marki i zadbać o ruch na stronie.

Jednym z podstawowych elementów, o które należy zadbać, planując działania promujące e-sklep, jest pozycjonowanie. Pod tym hasłem kryje się szereg działań, mających za zadanie poprawę pozycji sklepu w naturalnych wynikach wyszukiwania, głównie Google (ze względu na popularność tej wyszukiwarki). O ile działania związane z AdWords mogą przynieść efekty od razu, o tyle działania SEO często są prowadzone miesiącami, zanim pojawią się widoczne efekty. Nie należy się tym zrażać i rozpocząć działania już na etapie tworzenia sklepu.

Od czego zacząć? Z jakich narzędzi korzystać? Jak mierzyć efekty? Najpierw należy zapoznać się z prostym, ale jakże przydatnym narzędziem od Google, a mianowicie Keyword Plannerem. Narzędzie to dostarcza cennych informacji o tym, kiedy i jakie słowa kluczowe były wyszukiwane przez użytkowników sieci i jaka jest ich średnia wartość miesięczna. Na podstawie takich danych można nie tylko optymalizować serwis pod kątem treści, ale także próbować szacować ruch. Narzędzie Keyword Planner pozwala także sprawdzić popularność danego słowa w zależności od kraju czy języka.

Przykład

Prowadzimy sklep z butami narciarskimi. Jak widać na Rys. 1, użytkownicy zaczynają poszukiwać ich intensywniej już we wrześniu (410 000 wyszukań miesięcznie). Dalej, co jest już dosyć oczywiste, szał na sprzęt narciarski przypada na zimowe miesiące: styczeń oraz luty (kolejno 930 000 i 600 000 zapytań miesięcznie). Keyword Planner pokazuje zatem nie tylko dane o konkretnych frazach, ale także podpowiada, jakie inne słowa kluczowe powiązane z wpisanym zapytaniem są również popularne. Dla przykładu, obok frazy „buty narciarskie” popularne jest również zapytanie „buty narciarskie damskie” czy „buty narciarskie męskie”, które także warto wykorzystywać w treściach umieszczonych w e-sklepie.

Mając wiedzę i dane o wyszukiwanych przez użytkowników frazach, można zacząć wykorzystywać je do optymalizacji treści na stronie. Chodzi o takie zagospodarowanie słów kluczowych w elementach stron, by roboty Google rozumiały, co znajduje się na stronie i w ten sposób serwowały użytkownikom witryny wyniki najlepiej odpowiadające na treść zapytania użytkownika.

To, na co warto poświęcić czas i pieniądze, to z całą pewnością działania contentowe na stronie sklepu, takie jak prowadzenie bloga/poradnika dla swoich obecnych i potencjalnych klientów. Zanim użytkownik podejmie decyzję o zakupie, często potrzebuje wielu informacji i danych, które przekonają go, czy warto wybrać dany produkt lub usługę. Pomysłów na treści blogowe można szukać m.in. we wspomnianym Keyword Plannerze, ale warto także sprawdzić, o czym pisze konkurencja, jakie tematy są na topie i jakie treści szczególnie ­przydadzą się naszym klientom.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Załączniki do artykułu
Drukuj

Zobacz również

Polecamy

Archiwum