Skuteczny link building

ECOM_05_32.jpg
nr 5/2018

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_sempai.jpg
  • Na czym polega link building?
  • W jaki sposób link building wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach?
  • Jak znaleźć miejsca do linkowania odpowiednie dla naszego biznesu?

Linki, określane też jako hiperłącza czy odnośniki, są umieszczane w dokumentach elektronicznych i odwołują się do innego elementu wewnętrznego lub zewnętrznego: strony, wideo lub pliku. Najprościej mówiąc, linkami są wszystkie elementy w obrębie stron, które przenoszą nas w inne miejsce.

W przypadku serwisów internetowych odsyłacze tworzone są za pomocą kodu HTML. Przykład najprostszej konstrukcji linku w kodzie HTML:

<a href=”http://sempai.pl”>SEMPAI</a>
czyli
<a href=”adres internetowy”>opis odsyłacza</a>

  • adres internetowy – adres, do którego będzie kierował link;
  • opis odsyłacza (przez branżę SEO nazywamy anchorem, z ang. kotwica) – tekst, który będzie aktywnym odnośnikiem.

Dlaczego linki są ważne?

Pierwsze wyszukiwarki internetowe bazowały głównie na indeksowaniu treści występujących na stronie. Manipulowanie rankingiem było bardzo proste i polegało na wprowadzeniu słów kluczowych w obrębie danej podstrony. Im częściej słowo kluczowe występowało na stronie, tym wyżej pojawiała się ona w wynikach wyszukiwania.

Sytuacja ta zmieniła się w 1999 roku wraz z powstaniem wyszukiwarki Google, która zmieniła sposób listingu serwisów internetowych – z bazującego na liczbie powtórzeń słowa kluczowego na nowy, oparty na linkach. Oznacza to, że im więcej odwołań (linków) do danej strony, tym wyżej powinna się pojawić w wynikach wyszukiwania. Na podstawie tych założeń powstał algorytm Page Rank (PR) służący do jakościowej oceny wartości stron w skali 0-10. Uwzględniał on nie tylko ilościową liczbę odwołań, ale też ich jakość – odnośniki ze stron z wysokim wskaźnikiem PR miały większą wartość niż te ze stron o niskim wskaźniku.

Google zlicza wskaźniki PR poszczególnych stron na bieżąco, ale udostępnianie tych informacji to odrębne zagadnienie. Pierwszy eksport PR do Toolbara (bezpłatna wtyczka do przeglądarki internetowej, dzięki której można było sprawdzić wartość każdej podstrony wg Google) nastąpił w 2007 roku, zaś ostatni update Pager Rank – 5-6 grudnia 2013 roku. Od tego momentu Google nie informuje publicznie o wartości PR danej domeny. Nie oznacza to jednak, że przestała być ona uwzględniana w rankingu stron. Jednak wielu specjalistów zgadza się co do tego, że jego rola na przestrzeni ostatnich lat znacząco się zmniejszyła.

Typy linków

1. Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Odnośniki możemy podzielić na linki wewnętrzne oraz zewnętrzne. Są to wszystkie odnośniki, które prowadzą do dokumentów czy stron znajdujących się w obrębie jednej domeny. Pomagają Google określić strukturę witryny oraz hierarchię podstron w jej obrębie.

2. Linki dofollow/nofollow

Z punktu widzenia SEO linki dzieli się na dofollow oraz nofollow. Linki o charakterze nofollow, wg wytycznych dla webmasterów, nie są wykorzystywane – oznacza to, że nie przekazują Page Rank ani tekstu kotwicy (tekst kotwicy określa treść linkowanego dokumentu przed jego kliknięciem, np. jeżeli linkiem jest słowo „jabłko”, po kliknięciu spodziewamy się zobaczyć... owoc jabłoni; jabłko – kotwica jest elementem rankingowym; jeżeli duża liczba stron wskazuje na „jabłko” do danego dokumentu, algorytm na to zapytanie wyświetli ją wyżej, niż gdyby używano „zdjęcie”). W przypadku linków nofollow anchor nie jest odczytywany (oznacza to, że nie ma wpływu na poprawę pozycji na dane słowo). Jednak doświadczenie pokazuje, że może mieć pozytywny wpływ na poprawę pozycji w wynikach organicznych. Wynika to z faktu, że obecnie większość serwisów (w szczególności platformy social media) automatycznie oznacza wszystkie linki jako nofollow.

Rysunek 1. Uproszczona wizualizacja zasady działania algorytmu Page Rank

Źródło: patent Google Number: US 6,285,999 B1.

Aby oznaczyć link jako nofollow, należy użyć w kodzie atrybutu „rel” o wartości nofollow. Jeżeli taki atrybut nie występuje w kodzie strony, link jest linkiem dofollow. Przykład oznaczania linku jako nofollow:

<a href=”adres internetowy” rel=”nofollow”>opis odsyłacza</a>.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 5/2018

8 zasad analityki internetowej

  • Jak wykorzystać metodę 5 „dlaczego” w analizie danych?
  • Jakie dane powinny się znaleźć w dokumentacji analitycznej?
  • W jaki sposób opracować KPI, aby analizy były użyteczne?
Czytaj więcej

Lead leadowi nierówny

ECOM_05_37.jpg
  • Na co zwrócić uwagę w procesie pozyskiwania leadów?
  • Jak opracować skuteczny system lead scoringu?
  • Jakie działania wpływają negatywnie na efektywność pozyskiwania wartościowych leadów?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 5/2018

Przegląd platform sprzedażowych

  • Kiedy warto prowadzić sprzedaż za pośrednictwem platform sprzedażowych?
  • Jakie kryteria wziąć pod uwagę, wybierając platformę sprzedażową?
  • Na co zwrócić uwagę, prowadząc sprzedaż przez Allegro, Amazona i Hurtum?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama