• W jaki sposób przeprowadzić audyt wizerunku sklepu?
  • Jakie elementy warto regularnie monitorować w ramach audytu wizerunku sklepu?
  • Jak wykorzystać audyt do budowy lub aktualizacji swojej strategii biznesowej?
Nie polecam tego sklepu

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

Project: People

„Ale wiocha”, „Polecam tego allegrowicza”, „Oszuści” – opinie użytkowników są świetnym źródłem informacji o naszym sklepie i jego klientach. Mogą też znacząco wpływać na sprzedaż. Warto przeprowadzać więc regularny audyt wizerunku swojej marki, a jego wyniki wykorzystać do zmiany strategii działania.

Audyt najczęściej robiony jest przez właścicieli sklepów internetowych w dwóch przypadkach:

  • kiedy przenoszą swój sklep na nową platformę, ponieważ to świetna okazja, by wdrożyć usprawnienia i zmiany, których oczekują klienci,
  • kiedy zmniejsza się liczba zamówień i spadają przychody w sklepie, ponieważ szukają powodów takiego stanu rzeczy.

Oczywiście są to sytuacje, kiedy audyt jest zdecydowanie wskazany. Pewne elementy wizerunku w sieci warto jednak monitorować regularnie, np. kwartalnie/miesięcznie, by na bieżąco weryfikować, co i jak mówią o nas nasi odbiorcy.

Podstawa

Forma audytu zależy od wielu czynników, m.in. czy jest to sklep producenta czy market place, czy kieruje swoją ofertę do klienta B2C czy B2B, ile produktów oferuje oraz jak wyglądają kanały jego promocji. Bazą jest weryfikacja tego, jak postrzegana jest nasza marka w poszczególnych kanałach.

W przeprowadzeniu audytu pomocne są różne narzędzia, m.in. do monitorowania słów kluczowych (np. SemRush), mediów społecznościowych (np. Brand24, SentiOne), czy weryfikacji po jakich słowach kluczowych trafia do nas klient (np. Google Search Console).

Weryfikacja wizerunku naszej marki w sieci to pierwszy krok. Aby dane były bardziej wartościowe, warto zestawić je z analizą konkurencji i/lub benchmarków (z innych branż, dobrych przykładów z e-commerce). Kluczowe jest jednak przede wszystkim przeniesienie wniosków z audytu na cele i rekomendacje dla sklepu.

Audyt przez pryzmat celów

Jeśli nie masz jeszcze wyznaczonych celów dotyczących wizerunku sklepu w internecie, audyt jest świetną okazją, by je określić. Warto również wdrożyć ich regularny monitoring, np. raz na kwartał lub miesiąc (zależnie od potrzeb).

Taki sposób wizualizowania celów i progresu/stagnacji/regresu w dążeniu do ich realizacji, jak przedstawiony w tabeli 1, pozwala na bieżącą analizę, w których obszarach nasz sklep rozwija się w pożądanym kierunku, a w których występują jakieś nieprawidłowości. Jednak samo wyznaczenie celu i monitorowanie stopnia jego realizacji to nie wszystko. Kluczowe jest zastanowienie się, co spowodowało dane zmiany, a także co możemy zrobić, by osiągnąć założony cel.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 24/2022

Docierać dalej

Docierać dalej
  • Jak wykorzystać model store-in-store do zwiększenia sprzedaży?
  • W jaki sposób skutecznie informować o nowych usługach i produktach?
  • Jak badanie potrzeb klientów oraz poziomu ich zadowolenia pomaga w dopasowaniu oferty?
Czytaj więcej

Segmentacja. Poznaj strategie, które zwiększą twoje ROI w e‑commerce

Segmentacja. Poznaj strategie, które zwiększą twoje ROI w e-commerce
  • Jak skutecznie segmentować klientów e-sklepu?
  • Jak wdrożyć cross-selling i hipersegmentację?
  • Jakie triki wykorzystuje Zara, Amazon i Media Expert?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.