Nie polecam tego sklepu

ECOM_12_40.jpg
nr 12/2019

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_projectpeople.jpg
  • W jaki sposób przeprowadzić audyt wizerunku sklepu?
  • Jakie elementy warto regularnie monitorować w ramach audytu wizerunku sklepu?
  • Jak wykorzystać audyt do budowy lub aktualizacji swojej strategii biznesowej?

„Ale wiocha”, „Polecam tego allegrowicza”, „Oszuści” – opinie użytkowników są świetnym źródłem informacji o naszym sklepie i jego klientach. Mogą też znacząco wpływać na sprzedaż. Warto przeprowadzać więc regularny audyt wizerunku swojej marki, a jego wyniki wykorzystać do zmiany strategii działania.

Audyt najczęściej robiony jest przez właścicieli sklepów internetowych w dwóch przypadkach:

  • kiedy przenoszą swój sklep na nową platformę, ponieważ to świetna okazja, by wdrożyć usprawnienia i zmiany, których oczekują klienci,
  • kiedy zmniejsza się liczba zamówień i spadają przychody w sklepie, ponieważ szukają powodów takiego stanu rzeczy.

Oczywiście są to sytuacje, kiedy audyt jest zdecydowanie wskazany. Pewne elementy wizerunku w sieci warto jednak monitorować regularnie, np. kwartalnie/miesięcznie, by na bieżąco weryfikować, co i jak mówią o nas nasi odbiorcy.

Podstawa

Forma audytu zależy od wielu czynników, m.in. czy jest to sklep producenta czy market place, czy kieruje swoją ofertę do klienta B2C czy B2B, ile produktów oferuje oraz jak wyglądają kanały jego promocji. Bazą jest weryfikacja tego, jak postrzegana jest nasza marka w poszczególnych kanałach.

W przeprowadzeniu audytu pomocne są różne narzędzia, m.in. do monitorowania słów kluczowych (np. SemRush), mediów społecznościowych (np. Brand24, SentiOne), czy weryfikacji po jakich słowach kluczowych trafia do nas klient (np. Google Search Console).

Weryfikacja wizerunku naszej marki w sieci to pierwszy krok. Aby dane były bardziej wartościowe, warto zestawić je z analizą konkurencji i/lub benchmarków (z innych branż, dobrych przykładów z e-commerce). Kluczowe jest jednak przede wszystkim przeniesienie wniosków z audytu na cele i rekomendacje dla sklepu.

Audyt przez pryzmat celów

Jeśli nie masz jeszcze wyznaczonych celów dotyczących wizerunku sklepu w internecie, audyt jest świetną okazją, by je określić. Warto również wdrożyć ich regularny monitoring, np. raz na kwartał lub miesiąc (zależnie od potrzeb).

Taki sposób wizualizowania celów i progresu/stagnacji/regresu w dążeniu do ich realizacji, jak przedstawiony w tabeli 1, pozwala na bieżącą analizę, w których obszarach nasz sklep rozwija się w pożądanym kierunku, a w których występują jakieś nieprawidłowości. Jednak samo wyznaczenie celu i monitorowanie stopnia jego realizacji to nie wszystko. Kluczowe jest zastanowienie się, co spowodowało dane zmiany, a także co możemy zrobić, by osiągnąć założony cel.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sprzedaż za pomocą emocji

ECOM_12_35.jpg
  • Na czym polega marketing emocjonalny?
  • W jaki sposób wykorzystać narzędzia marketingu emocjonalnego, aby zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie?
  • Jak marketing emocjonalny stosują największe marki?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 12/2019

Emocje w służbie sprzedaży

  • Czym jest marketing emocji i jak stosować go w praktyce?
  • Jakiego typu emocje klientów można wykorzystać w e-sprzedaży?
  • Gdzie leży granica między marketingiem wykorzystującym do sprzedaży emocje a manipulacją klientem?
Czytaj więcej

Uwaga: nowy produkt!

ECOM_11_45.jpg
  • Jak zaplanować kampanię e-mailingową promującą nowy produkt w ofercie sklepu?
  • W jaki sposób mówić o nowym produkcie, aby zachęcić klientów do zakupu?
  • Jakie działania poza e-mail marketingiem warto wdrożyć, aby promocja nowego produktu odniosła większy sukces?
Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama