Lean Marketing, czyli czego o marketingu możemy sie nauczyć od Japończyków!

ECOM_15_31.jpg
nr 15/2020

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_projectpeople.jpg
  • Czym jest Lean Marketing?
  • Dlaczego marketing może wyglądać jak taśma produkcyjna?
  • Jak wykorzystywać Lean Marketing w e-commerce?

Obecnie pojęcie „lean” jest kojarzone najczęściej z dwoma nurtami: Lean Manufacturing oraz Lean Startup. Czym zatem jest tajemniczy Lean Marketing?

O pojęciu lean, wtedy w kontekście produkcji, po raz pierwszy mogliśmy usłyszeć w Japonii w latach 50. ubiegłego wieku, w oparciu o tzw. System Produkcyjny Toyoty. Ta znana firma motoryzacyjna z Kraju Kwitnącej Wiśni wprowadziła metodę wytwarzania części samochodowych i optymalizacji tego procesu, w celu eliminacji marnotrawstwa (ang. waste) i wytwarzania produktów najwyższej jakości, przy ciągłym doskonaleniu. Nazwali je Lean Manufacturing.

Lean Startup znamy przede wszystkim z bestsellerowej książki Erica Riesa wydanej w 2011 r. pt. Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek (ang. The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses). Lean Startup to metoda tworzenia biznesów w sposób iteracyjny, zwinny i optymalny czasowo, w oparciu o weryfikowane uczenie się (ang. validated learning) oraz ciągłe doskonalenie (ang. continuous improvement).

Czym zatem jest tajemniczy Lean Marketing? Lean Marketing to wprowadzanie elementów inspirowanych Lean Startup i Lean Manufacturing do działań marketingowych.

Poniżej przedstawiam po 2 przykłady wykorzystania tych nurtów w marketingu. Każdy znajdzie coś dla siebie!

Lean Manufacturing

Kanban Board

Kanban jest metodą wizualizacji procesów, w której najczęściej używanym narzędziem jest tzw. Kanban Board, czyli Tablica Kanban.

Sam Kanban jest stosunkowo rozbudowaną metodą, o której można by napisać osobny artykuł, albo i książkę. Na potrzeby tego tekstu skupimy się wyłącznie na zaimplementowaniu Tablicy Kanban do działań marketingowych (rysunek 1).

Tablica Kanban najczęściej wykorzystywana jest w procesach produkcyjnych, a także w branży IT, przy tworzeniu oprogramowania.

Jak proces produkcji zwizualizowany na Kanban Boardzie możemy wykorzystać w marketingu? Do „uprocesowienia” świetnie nadaje się tworzenie postów na media społecznościowe. Bardzo często w firmach, z którymi pracuję, widzę problem z ad-hocowym podejściem do treści w mediach społecznościowych. Proponuję inne rozwiązanie.

Użyjmy Tablicy Kanban do szczegółowego rozpisania procesu powstawania treści, np. publikowanych na Facebooku (rysunek 2).

PRZYKŁAD 1:

Posłużę się przykładem procesu, którego używamy w Project: People. Bardzo prostym, intuicyjnym i do tego posiadającym darmową wersję. Narzędziem do wizualizacji procesów jest Trello1, z którego korzystamy.

Nasz proces składa się z 6 etapów (prawdopodobnie można byłoby rozbić go jeszcze na kilka dodatkowych, ale akurat w naszym wypadku nie przyniosłoby to wartości. A w Leanie to właśnie wartość jest kluczowa). Są to:

  1. Do napisania – zbiór pomysłów na tematy postów.
  2. Do sprawdzenia – członek zespołu, który nie jest autorem tekstu do posta sprawdza copy pod kątem merytorycznym i językowym, tzw. double check.
  3. Do tłumaczenia – prowadzimy komunikację w dwóch językach: polskim i angielskim.
  4. Do korekty – współpracujemy z native speakerem, dzięki któremu nasze tłumaczenia są coraz lepsze.
  5. Do opublikowania – tu przesuwamy post gotowy do opublikowania przez osobę za to odpowiedzialną.
  6. Opublikowane – post został opublikowany, proces jego tworzenia jest zamknięty.

Tożsamą metodę możemy wykorzystać np. przy pisaniu artykułów na bloga albo case study. Przykładowe kroki do wykorzystania w Tablicy Kanban dla procesu tworzenia treści:

  1. Do napisania.
  2. W trakcie pisania.
  3. Sprawdzenie merytoryczne i gramatyczne.
  4. Dostosowanie do SEO.
  5. Tłumaczenie.
  6. Projektowanie grafik.
  7. Do zaimplementowania na stronie.
  8. Publikacja.
  9. Opublikowane.
  10. Promocja.

Wprowadzanie procesów tworzenia treści ma wiele plusów. Najważniejsze z nich:

  • Nowi pracownicy w firmie nie działają chaotycznie. Mają checklistę, która systematyzuje pracę.
  • Trzymanie się procesu zdecydowanie redukuje czas powstawania treści (nawet o kilka tygodni, w przypadku skomplikowanych tekstów!).
  • Zaoszczędzone godziny można spożytkować na inne zadania!

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)
Ulubione Drukuj

Zobacz również

CTA. Jak zachęcić klienta do działania?

ECOM_16_27.jpg
  • Co to jest i do czego służy CTA?
  • W jaki sposób nie należy komunikować się z klientem?
  • Jak tworzyć skuteczne wezwania do działania?
Czytaj więcej

5 złotych zasad webdesignu

ECOM_16_20.jpg
  • Na co zwrócić uwagę projektując sklep internetowy lub stronę www?
  • Z jakich platform skorzystać, w zależności od potrzeb i celów?
  • Na jakich stronach się wzorować?
Czytaj więcej

Direct To Consumer, czyli model dla świadomych marek

ECOM_15_70.jpg
  • Jakie są główne korzyści i zagrożenia sprzedaży bezpośrednio do konsumenta?
  • Czy marki oferujące model D2C mają przewagę nad konkurencją?
  • Czy można pogodzić D2C z dystrybucją?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama