• Jak skutecznie badać potencjał leadów?
  • Jak skonstruować model lead nurturingu?
  • Na co zwrócić uwagę, wdrażając system lead nurturingu?
Lead nurturing 2.0

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

Bluerank

Pozyskiwanie leadów do sprzedaży jest niezwykle istotne dla rozwoju e-sklepu. Kluczem do skutecznych działań jest wcześniejsze zaplanowanie całego procesu i kontrola nad jego przebiegiem. Każdy klient to unikalna ścieżka decyzyjna. Towarzysząc mu w tej podróży, możemy być jego przewodnikiem i pomagać w wyborze odpowiedniego kierunku.

Podstawą dla stworzenia systemu lead nurturingu są analiza i mapping ścieżki customer journey. Warto postawić się w sytuacji klienta i zastanowić nad etapami tej ścieżki.

  • Kiedy ma pierwszy kontakt z naszą marką?
  • W jaki sposób do nas dociera?
  • Dlaczego dotarł do nas, a nie do konkurencji?
  • Jak używa naszej strony i dostępnych kanałów komunikacji z naszą firmą?
  • W jakim celu kupuje nasze produkty?
  • Jakie kategorie go interesują?
  • Czy jego zakup miał charakter jednorazowy czy powtarzalny?
  • Czy jest szansa, aby polecił nasz sklep dalej?
  • Czy nasze działania mają na celu budowanie jego lojalności?

Odpowiedź na te i wiele innych pytań pozwoli nam stworzyć mapę customer journey. Oczywiście taki rysunek jest pewnym uproszczeniem, pozwala jednak spojrzeć na wszystkie podejmowane przez nas działania marketingowe, które mają na celu kształtowanie decyzji zakupowych klienta od pierwszego kontaktu ze sklepem do zbudowania lojalności, całościowo. Warto pamiętać, że ścieżka może być wielopłaszczyznowa i zadać sobie pytania: czy klient ma kontakt z nami online i offline, czy często ma do czynienia z naszymi partnerami, np. współpracującymi sieciami handlowymi czy dealerami oraz czy spotyka się z marką w miejscach, których nie kontrolujemy?

Rys. 1. Przykładowa mapa customer journey dla marki Mitsubishi. Źródło: <https://hitspot.media/storage/2017_MMC_HSM_Case_study_PL.pdf>.

Gdy mamy już świadomość ścieżki decyzyjnej klienta, kolejnym etapem jest wyznaczenie na niej punktów krytycznych, swoistych kamieni milowych w drodze do celu. Może to być pierwsza wizyta na stronie, test produktu demo czy pobranie oferty. W zależności od specyfiki branży punkty te mogą być różne, ale ich cechą wspólną jest jeden fakt – świadomość, że po ich przekroczeniu klient nie powinien już zawracać, ponieważ prawdopodobnie jego potrzeby się rozwinęły. Jak to rozumieć? Klient, który wszedł na stronę sklepu, szuka informacji; z kolei ten, który pobrał demo, poszukuje praktycznej weryfikacji tych informacji; natomiast ten, który dokonał zakupu, potrzebuje utwierdzenia się w słuszności swojej decyzji (często po zakupie produktu klienci poszukują informacji, które potwierdzą ich wybór, np. recenzji czy opinii innych).

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

E‑mail wciąż liderem wśród komunikacji marketingowej

E-mail wciąż liderem wśród komunikacji marketingowej
Czytaj więcej

Marketing zwinny

Marketing zwinny
  • Na czym polega marketing zwinny?
  • Dlaczego warto na niego postawić?
  • Jak rozpocząć wdrażanie marketingu zwinnego?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.