CTA. Jak zachęcić klienta do działania?

ECOM_16_27.jpg
nr 16/2020

Materiał powstał przy współpracy z partnerem:

logo_conture.jpg
  • Co to jest i do czego służy CTA?
  • W jaki sposób nie należy komunikować się z klientem?
  • Jak tworzyć skuteczne wezwania do działania?

Zwiększenie widoczności strony, promowanie marki czy poprawa konwersji to cele, które stawia sobie każda marka, chcąca wyróżnić się na tle konkurencji i finalnie zwiększyć sprzedaż. Zachęcenie klienta do wykonania jakiejś akcji stosuje się m.in. poprzez korzystanie z tzw. wezwania do działania, czyli CTA – ang. Call To Action. W content marketingu określa się to rodzajem zwrotu, który umieszcza się w tekście, aby uzyskać zamierzone cele. CTA musi być krótkie, chwytliwe i zainteresować odbiorców. Jak ich przyciągnąć poprzez skuteczne komunikaty?

Mam cel, chcę go spełnić

Uniwersalność oraz wysoka skuteczność CTA są czynnikami powodującymi duże zainteresowanie stosowania tego narzędzia w działaniach komunikacyjnych. Mając określone założenia, można wykorzystać ten sposób w różnym rodzaju treści, formach i kanałach. Dzięki Call To Action zachęcimy klienta np. do:

  • zapisania się do newslettera,
  • rejestracji w wybranym miejscu,
  • przeczytania całego artykułu,
  • zostawienia opinii i podzielenia się komentarzem,
  • zaobserwowania określonego profilu,
  • skorzystania ze zniżki,
  • zakupu promowanego produktu w sklepie internetowym,
  • wypełnienia formularza ofertowego lub kontaktowego.

Określając cel, jesteśmy w stanie wyznaczyć to, co chcemy uzyskać od grupy docelowej i sformułować komunikat w sposób pozwalający do nich skutecznie dotrzeć. Im przyjemniejszy w swojej formie i przekazie, tym większa szansa na jego efektywność. Ponadto warto podkreślić, że powinien być bezpośredni i zawierać pewnego rodzaju obietnicę.

Masz kilka sekund na uwagę, nie zmarnuj ich

Ilość materiałów oraz reklam, która przytłacza nas w internecie, sprawiają, że statystyczny odbiorca spędza zaledwie kilka sekund na stronie lub przegląda ją bez większego zainteresowania. To oznacza, że nasz przekaz musi być niezwykle ciekawy, aby klient pozostał z nami na dłużej, a finalnie skorzystał z oferty lub zapisał się do newslettera. Nie bez powodu mówi się, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz, dlatego należy się odpowiednio przygotować, aby było dobre. CTA w tym kontekście traktuje się jako pewnego rodzaju drogowskaz, który prowadzi odbiorcę do konkretnego punktu i podpowiada, co powinien zrobić, aby otrzymał to, czego oczekuje, a dodatkowo spełnił nasz wcześniej wyznaczony cel.

Kto jest odbiorcą, do kogo kieruję komunikat?

Nie bez znaczenia jest też dopasowanie samego komunikatu do czytelnika odwiedzającego stronę internetową lub zapoznającego się z prezentowanymi przez nas komunikatami. Grupy odbiorców i persony, dla których dedykowane są nasze produkty lub usługi, decydują o tym co i jak pisać. Mówiąc do młodych ludzi, można pozwolić sobie na luźną komunikację, nieformalny ton wypowiedzi i potoczne zwroty, natomiast w przypadku nieco starszych odbiorców, tego typu rozwiązania mogą się po prostu nie sprawdzić.

Analogiczne różnice wystąpią w przypadku B2C i B2B. Komunikaty kierowane bezpośrednio do klienta charakteryzują się z reguły znacznie większym nacechowaniem emocjonalnym niż te dedykowane firmom, gdzie kluczową rolę w podjęciu decyzji odgrywają fakty i liczby. Warto sprawdzić w Google Analytics kto najczęściej odwiedza naszą stronę, poznać jego płeć, wiek oraz miejsce zamieszkania, a także zastanowić się komu dedykujemy swoje produkty i usługi. Należy też znaleźć odpowiedzi na pytania: Kim jest nasz klient? Co lubi? Z jakimi problemami się zmaga? Jakie są jego potrzeby? Czego się obawia? Zebranie takich informacji stanowi nieocenioną wartość przy tworzeniu skutecznych i dobrze dopasowanych komunikatów.

Dostęp do bezpłatnego artykułu, możliwy jest po pozostawieniu adres e-mail wraz ze zgodą reklamową.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

5 złotych zasad webdesignu

ECOM_16_20.jpg
  • Na co zwrócić uwagę projektując sklep internetowy lub stronę www?
  • Z jakich platform skorzystać, w zależności od potrzeb i celów?
  • Na jakich stronach się wzorować?
Czytaj więcej

Direct To Consumer, czyli model dla świadomych marek

ECOM_15_70.jpg
  • Jakie są główne korzyści i zagrożenia sprzedaży bezpośrednio do konsumenta?
  • Czy marki oferujące model D2C mają przewagę nad konkurencją?
  • Czy można pogodzić D2C z dystrybucją?
Czytaj więcej

Lean Marketing, czyli czego o marketingu możemy sie nauczyć od Japończyków!

ECOM_15_31.jpg
  • Czym jest Lean Marketing?
  • Dlaczego marketing może wyglądać jak taśma produkcyjna?
  • Jak wykorzystywać Lean Marketing w e-commerce?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama