8 zasad analityki internetowej

Tylko on-line nr 5/2018
  • Jak wykorzystać metodę 5 „dlaczego” w analizie danych?
  • Jakie dane powinny się znaleźć w dokumentacji analitycznej?
  • W jaki sposób opracować KPI, aby analizy były użyteczne?

Wokół analityki internetowej narosło wiele mitów. Niektóre dotyczą definicji i znaczenia wskaźników, a niektóre procesów analitycznych i roli analityka w firmie. Zmieniają się narzędzia oraz trendy w marketingu, które sprzyjają powstawaniu nieładu. Jednocześnie zasady analityki są niezmiennie niezależne od wykorzystywanych narzędzi i pozwalają odkryć porządek w pozornym chaosie.

Analityk jest najbliższym partnerem biznesu. Oparcie w danych i kompleksowych analizach znajduje szczególnie e-biznes. Właśnie dlatego tak istotne jest rozumienie wszystkich zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań odciskających piętno na prowadzeniu działalności, np. e-commerce. O czym trzeba pamiętać, kiedy przystępujemy do analizy danych biznesowych?

1. Benchmarking i kontekst danych

Benchmarking, czyli analiza porównawcza gwarantuje w interpretacji danych odpowiedni kontekst. Niejednokrotnie właściciele biznesu zastanawiają się nad skutecznością działań i pytają, czy np. współczynnik odrzuceń na poziomie 40% to wysoka wartość. Prawidłowa odpowiedź na tym etapie brzmi „to zależy”. Kontekst danych może być zapewniony przez porównywanie zmian określonego wskaźnika w czasie oraz zestawieniu tych zmian ze wszystkimi czynnikami. Wśród tych ostatnich znajdują się zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, takie jak:

  • zmiany na rynku,
  • zmiany w obrębie witryny,
  • rozpoczęcie lub zakończenie kampanii,
  • zmiany algorytmów wyszukiwarek,
  • kary w wyszukiwarkach
  • działania konkurencji.

2. Wykorzystanie komplementarnych narzędzi

Podstawowy podział narzędzi analitycznych zakłada możliwości zbierania danych jakościowych i ilościowych. Ta klasyfikacja różnicuje narzędzia, którymi posługuje się analityk.

Dane ilościowe

Narzędzia pozwalające odpowiedzieć na pytania „co się dzieje?”, „jak długo?”, „w jakim stopniu?”. Będą to przede wszystkim Google Analytics oraz Adobe Analytics.

Dane jakościowe

Narzędzia dostarczające odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”, bezpośrednio od użytkowników sklepu i klientów. Poleganie tylko na analityce ilościowej pozwoli zidentyfikować występowanie zjawisk, lecz nie pomoże ustalić przyczyn ich występowania. Ankietowanie i otrzymywanie informacji zwrotnej to kolejny etap zbierania oraz analizy danych.

3. Metoda 5 „dlaczego”

Ta zasada w analityce internetowej pozwala identyfikować przyczyny problemu. Pośrednio wiąże się również z poprzednim punktem, czyli wykorzystywaniem komplementarnych narzędzi. Na czym polega ta reguła? Metoda 5 „dlaczego” dzięki kilkukrotnemu zadawaniu tego pytania pozwala dotrzeć do źródeł zaistniałej sytuacji. Trzymając się tej zasady, odpowiadasz na pytania „dlaczego problem powstał?” oraz „dlaczego go nie zauważyliśmy”, ale też „jak go rozwiązać?”.

Przykład

Odnotowano spadki sprzedaży w lipcu względem czerwca.

  1. Dlaczego? Przestaliśmy promować akcję cross-sellową, która była odpowiedzialna za 20% wyników sprzedażowych na początku czerwca.
  2. Dlaczego? Kampania przestała być opłacalna wraz z końcem czerwca.
  3. Dlaczego? Konwersja tej kampanii spadła drastycznie, a koszty pozyskania nowego klienta znacząco wzrosły.
  4. Dlaczego? Konkurencja w odpowiedzi na naszą akcję przygotowała analogiczną promocję, we współpracy z głównym portalem branżowym, przedstawiła też lepszą ofertę.
  5. Dlaczego? Dzięki kooperacji z portalem branżowym konkurencja zaoszczędziła na pozyskiwanym ruchu. Z tego względu mogła zaproponować klientom jeszcze większe zniżki na wybrane produkty.

W przypadku analityki internetowej przeprowadzenie takiego rozumowania może wymagać danych ilościowych, jakościowych oraz wizualnych pochodzących z tzw. click map lub nagrań sesji użytkowników.

Pozostałe 48% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

W jaki sposób przygotować swoją firmę do pozyskiwania leadów?

W jaki sposób przygotować swoją firmę do pozyskiwania leadów?
  • Jak przygotować kampanię leadową?
  • Jak zwiększyć sprzedaż z pozyskanych leadów?
  • Jak zautomatyzować procesy sprzedażowe w swojej firmie?
Czytaj więcej

Jak prowadzić i optymalizować działania reklamowe, by sprzedawać więcej

Jak prowadzić i optymalizować działania reklamowe, by sprzedawać więcej
  • Jakie jest dominujące źródło ruchu w sklepach internetowych?
  • Jak wybrać najlepsze działania reklamowe dla swojego sklepu internetowego?
  • Od czego zależy powodzenie kampanii Google Ads i Facebook Ads?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.