Skuteczna polityka rabatowa

Jarosław Kubisiak (partner i-systems)   E-commerce & Digital Marketing 2/2017 Materiał powstał przy współpracy z partnerem logo_isystems.jpg
ECOM_02_22.jpg
  • Jak obniżać ceny bez szkody dla zysku i rentowności biznesu?
  • Jak efektywnie promować ofertę za pomocą rabatów?
  • Jak zarządzać wieloma rabatami w sklepie?

Niezależnie od tego, czy biznes oparty jest na relacjach B2B czy B2C, prawidłowo zbudowana strategia cenowa jest kluczem do sukcesu. Pomaga bowiem budować kapitał i rozwijać markę. Ważnym jej elementem jest polityka rabatowa, jednak niewłaściwie prowadzona może prowadzić do spadku rentowności przedsięwzięcia. Na czym zatem powinna się opierać strategia rabatowa atrakcyjna dla klientów i opłacalna dla firmy?

Według raportu Bisonde1 obecnie na polskim rynku funkcjonuje ponad 20 000 sklepów internetowych. Tylko w 2016 roku zarejestrowano aż 7,5 tysiąca tego typu podmiotów. Jednak wiele z nowo powstających sklepów ma problemy z utrzymaniem się na silnie konkurencyjnym rynku. Firmy, chcąc przebić się przez morze innych ofert, źle określają wartość sprzedawanego asortymentu. Oferują produkty w cenach zawierających niewielką marżę, a następnie wiedząc, że klienci lubią kupować „na promocjach”, tworzą kolejne rabaty. To jednak droga donikąd.

Cena ważnym czynnikiem podjęcia decyzji zakupowej

Raporty pokazujące zachowania internautów oraz motywy zakupowe nie nastrajają pozytywnie. Według raportu E-commerce w Polsce 2016, aż 75% kupujących online wybiera właśnie Internet, ponieważ uważa, że e-sklepy oferują atrakcyjniejsze ceny niż sklepy stacjonarne. Wynika to zapewne z przekonania, że właściciele sklepów internetowych nie muszą wynajmować, często drogich, obiektów handlowych. Poza tym sklep internetowy realizujący miesięcznie całkiem sporą liczbę zamówień może być obsługiwany przez zaledwie kilka osób. Jest w tym oczywiście ziarno prawdy.

We wspomnianym badaniu zapytano również o działania, które skłoniłyby ankietowanych do częstszych zakupów online. Aż 60% odpowiadających chętniej dokonywałoby zakupów przez Internet, gdyby koszty dostawy były niższe. Co druga pytana osoba stwierdziła, że niższa cena lub dodatkowy rabat zmotywowałyby ich do częstszych zakupów online. Jednak ankietowani zwracali również uwagę na wyższą jakość produktu, opinie o sklepie czy krótki czas oczekiwania na realizację zamówienia. Nasuwa się zatem pytanie – oferować dodatkowe rabaty czy trzymać się raz ustalonej ceny i kłaść nacisk jedynie na jakość obsługi posprzedażowej?

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum